نوشته شده توسط : رز نصرتی

آجیل و خشکبار، یک میان وعده عالی

امروزه آجیل نه تنها بخش جدانشدنی فرهنگ ایرانیان است, بلکه به عنوان خوراکی سالم و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای انسان شناخته می شود به گفته متخصصان تغذیه مصرف روزانه انواع مغزها به تأمین مواد معدنی و ویتامین های موردنیاز بدن کمک کرده و سبب پیشگیری, بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها می شود

ترویج مصرف آجیل و خشکبار به عنوان میان وعده ای سالم به جای کربوهیدرات های خالی از مواد مغذی راهبرد اصلی کسب ویتامین های مورد نیاز بدن است.

مصرف آجیل و خشکبار در بعضی مراسم ها و مناسبت ها در کشورمان بسیار زیاد می شود. اگر از همگان اجزای یک آجیل خوب را بپرسیم همه از پسته، بادام، تخمه، فندوق و دیگر انواع دانه های روغنی شناخته شده سخن می گویند، اما ممکن است از خاصیت ها و این که چقدر می تواند در تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بزرگسالان و کودکان تاثیر داشته باشد کمی بی اطلاع باشیم.

آجیل و خشکبار جزء آن دسته خوراکی های جایگزینی هستند که مصرف مرتب شان بسیار توصیه می شود. مخصوصا در ایام به خصوصی از سال مثل: شب یلدا یا ایام عید نوروز بین مردم بسیار محبوب می شوند. خواص آجیل و انواع دانه های روغنی بسیار زیاد است زیرا علاوه بر آن که باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید، از جمله انواع دانه های کم کالری است که مصرف شان باعث چاقی نمی شود. انواع مختلفی از آجیل وجود دارد که می توانید برخی از آن ها را مستقیما میل کنید، یا جهت بهبود طعم، آن ها را بو بدهید یا به اشکال دیگری فرآوری کنید. بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند به طور مرتب مصرف آجیل را دررژیم غذایی تان بگنجانید.

خواص آجیل

آجیل‌هایی که در ایام عید نوروز مصرف می‌شوند غالبا شامل پسته، فندق، بادام، بادام هندی، گردو و تخمه هستند. غالب مغزهای گیاهی دارای طبع گرم هستند و سرشار از عناصر غذایی و ویتامین‌های ضروری برای بدن می‌باشند. به طورکلی این آجیل‌ها برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پوکی استخوان مفیدند. در جدول زیر به تفکیک خواص درمانی هریک از آجیل‌های مصرفی در نوروز گرداوری شده است.

 

جایگاه آجیل و خشکبار در ایران

جايگاه خشکبار ایران در فرهنگ سنتى و باستانى: آجيل و خشکبار از دير باز به يكى از نمادهاى فرهنگ ايرانى بدل گشته است به صورتى كه برخى از مراسم سنتى ايرانيان مانند نوروز و يلدا تنها با حضور آجيل و خشکبار مفهوم خود را پيدا مى كنند.


جايگاه خشکبار در فرهنگ مذهبى: در بسيارى از مراسم مذهبى از نوعى آجيل و خشکبار، مرسوم به آجيل مشگل گشا استفاده مى شود كه هر چند توسط هيچ مرجع مذهبى اى تأييد نشده است اما مردم بر اين باورند كه مى تواند آنها را در رفع مشكلاتشان يارى كند.


جايگاه اقتصادى خشکبار ایرانی: آجيل و خشکبار ايرانى يكى از نمونه هاى شناخته شده صادرات ايرانى در بازارهاى جهانى محسوب مى شود.

 

چند دستورالعمل كه ما را تشنه مصرف آجيل و خشکبار مى كند:
o    استفاده از گردو در سالاد سبزيجات به اندازه يك مشت.
o    بادام را مى توانيد به همراه كرن فلكس براى صبحانه ميل كنيد.
o    پلو به همراه سالاد پسته.
o    بالكارا نوعى دسر يونانى است كه با گردو تهيه مى شود.


با استفاده از آجیل و خشکبار انرژى بسوزانيد!
مصرف دانه ها و مغزهاى روغنى باعث افزايش متابوليسم پايه بدن مى شود. پژوهش ها نشان مى دهند كه مصرف بادام هندى، متابوليسم پايه را تا ١١ درصد افزايش مى دهد. به اين ترتيب كسى كه متابوليسم پايه اش ١٥٠٠ كالرى در روز است مى تواند با مصرف بادام هندى متابوليسمش را تا ١١ درصد افزايش دهد يعنى روزانه ١٦٥ كالرى بيشتر بسوزاند.

اندازه نگه دار كه اندازه نكوست!
توجه داشته باشيد كه يكى از مهمترين اصول در تنظيم برنامه غذايى روزانه رعايت تعادل است و افراط و تفريط در مصرف هر ماده غذايى مى تواند نتايج نامطلوبى به همراه داشته باشد. از اين رو با وجود تمام خواص و فوايد درباره مصرف آجیل و خشكبار، افراط در مصرف آنها به هيچ وجه توصيه نمى شود.


چه زمان نبايد آجيل و خشکبار مصرف كرد؟
با اينكه تمام انواع آجيل ها و خشکبار ها داراى چربى هاى اشباع نشده مى باشد اما پس از اينكه به كارخانه مى روند عملياتى براى خوش طمع شدن به روى آنها انجام مى شوكه درصد شكر، سديم و چربى آنها را تا حد زيادى كاهش مى دهد، از نگهدارنده هاى شيميايى نيز براى دوام بيشتر بر روى آنها استفاده مى كنند. از خوردن آجيل شور و يا عسلى خوددارى كنيد چرا كه داراى مقدار زيادى چربى مى باشند و مى توانند به راحتى فشار خون را افزايش داده و سايز شما را نيز زياد كنند.

 



:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی

میوه های خشک به دلیل ماندگاری بالا می توانند مفید ترین خوراکی برای کودکان شما باشند.

میوه خشک، خوراکی مفید برای کودکان 

جالب است بدانید ایران پس از ترکیه در رتبه دوم جهان جهت تولید و صادرات میوه خشک می باشد. کشمش رایج ترین نوع میوه خشک شده می باشد و پس از آن سیب، آلو شابلون، انجیر و انبه در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

از مزیت های میوه های خشک شده این است که شما می توانید آن ها را مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید. برخی کشور ها به دلیل شرایط اقلیمی خود نمی توانند میوه های متنوع و زیادی داشته باشند به همین دلیل علاقه به استفاده از میوه های خشک شده ای دارند که برخی کشورها صادر می کنند. میوه های خشک طی فرآیند خشک شدن تقریبا مقدار زیادی از آب خود را از دست داده و به شکل منقبض و کوچک و درعین حال پر انرژی می شوند. گاهی برای شیرین تر شدن میوه های خشک آن را قبل از خشک شدن با شربت پوشش می دهند که پس از آن به آن ها میوه شیرین هم نیز گفته می شود. نکته بسیار مهم این می باشد که هیچ گاه نباید میوه ها را چنان خشک کرد که مثل چیپس شکننده شوند، خشک کردن میوه ها را باید تا زمانی که 20% از رطوبت آن ها باقی مانده است ادامه داد. شرکت بالسی تمام تلاش و تجربه خود را بکار گرفته است تا میوه خشک، ضمن حفظ کیفیت بالا و بهترین قیمت میوه خشک از بهداشت مطلوب مورد انتظار مشتری برخوردار باشد. خواص برخی از پرطرفدارترین میوه های خشک شده:

انبه خشک شده محتوی مواد مغذی و تقویت کننده روده است که هضم آن، بسیار آسان بوده و مصرف این میوه برای افراد دارای سوء هاضمه به علت داشتن مقادیر زیادی ویتامین C و آهن بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید 100 گرم انبه 15% نیاز روزانه بدن به ویتامین A که برای تضمین سلامت چشم ها و تقویت قوه بینایی لازم است را تامین می کند.

آلو شابلون خشک شده مسهلی طبیعی می باشد و تاثیر مثبت در جلوگیری از پوکی استخوان دارد. این میوه یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشارخون نشان داده است. با توجه به این که آلو خشک شابلون حاوی سدیم  کمی می باشد، مصرف متعادل آن در کنترل فشارخون و تعدیل غلظت خون بسیار موثر است. نکته جالب این است که آلو خشک شابلون اثر ملیّنی بیشتری نسبت به آلوی تازه دارد.

خشک کردن در فر:

برای خشک کردن میوه در فر اول از همه به فر، کاغذ مومی یا لاینر‌های سیلیکونی و سینی فر یا توری‌های گرد مخصوص پیتزا نیاز دارید.

روش کار بسیار ساده است. فقط کافی است میوه ها را در دمای پایین گرم کنید تا آب آنها به‌قدر کافی تبخیر شود. با این کار، احتمال رشد باکتری‌ها به حداقل می‌رسد. مراحل کار از این قرار است:

۱. میوه‌ی موردنظرتان را آماده کنید

میوه ها و توت های رسیده یا کاملا رسیده را انتخاب کنید. آنها را با آب سرد بشویید. قسمت‌های لکه‌دار و خراب‌شان را جدا کنید. اگر میوه هسته یا دانه دارد، آن را بیرون بیاورید و ساقه‌ی توت‌ها را نیز جدا کنید. میوه‌ها را به‌صورت هم‌اندازه برش بزنید تا در مدت زمان یکسانی خشک شوند.

۲. پوست میوه ها را بگیرید (اختیاری)

برخی میوه ها مانند هلو، شلیل و سیب در صورتی‌ که پوست‌شان گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند. در پایین هر قطعه از میوه با چاقوی پوست‌کنی، یک علامت X ایجاد کنید. تکه‌های میوه را به‌مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه‌ها به‌راحتی جدا می‌شود.

۳. آنها را بخیسانید

برای آنکه میوه ها ظاهر زیبایشان را حفظ کنند و میزان تغییر رنگ‌شان به حداقل برسد، آنها را در آب‌لیمو و آب بخیسانید. میوه‌ها را ۱۰ دقیقه درون این مخلوط قرار دهید، سپس در آبکش خالی کنید و با یک حوله‌ی بدون پرز به‌آرامی خشک کنید.

۴. میوه ها را درون فر قرار دهید

فر را از قبل در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید. برای میوه های برش‌خورده‌ی نازک مانند سیب یا هلو از درجه‌ی حرارت پایین‌تر استفاده کنید اما برای توت فرنگی ها و سایر توت‌های کامل از دمای بالاتر استفاده کنید. روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید. تکه‌های میوه را در یک لایه طوری بچینید که روی هم قرار نگیرند و کمی فاصله بین‌شان وجود داشته باشد. برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) میوه ها در حین خشک شدن، یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آنها قرار دهید. میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت یک‌بار، سینی فر را بچرخانید.

چگونه می‌توانید بفهمید که میوه‌ها آماده‌اند؟

میوه خشک باید بافتی مانند چرم پیدا کند اما همچنان تا حدی منعطف باشد.

مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه های مختلف در فر

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه ها در فر از این قرار است:

  • آلو: ۶ ساعت؛
  • گلابی: ۶ ساعت؛
  • هلو: ۶ ساعت؛
  • موز: ۶ ساعت؛
  • سیب: ۶ ساعت؛
  • انگور: ۸ تا ۱۰ ساعت؛
  • پوست مرکبات: ۸ تا ۱۰ ساعت؛
  • گیلاس: ۱۲ ساعت؛
  • توت‌فرنگی: ۱۲ ساعت؛
  • زردآلو: ۱۲ ساعت.

آنها را نم‌زدایی کنید

وقتی میوه های خشک آماده شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید و در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید. سر ظرف‌ها را برای ۴ تا ۵ روز باز بگذارید تا هرگونه رطوبت باقی‌مانده از فرایند خشک شدن بتواند تبخیر شود. هر روز، ظرف را تکان دهید تا میوه‌ها کمی جابه‌جا شوند.

پس از ۵ روز، در ظرف را ببندید و تا فصل برداشت بعدی (حدود ۱۰ ماه بعد) از این میوه های خشک لذت ببرید.

فکر نکنید که فقط باید تکه‌های میوه یا توت‌ها را خشک کنید. شما می‌توانید لواشک خانگی نیز درست کنید.

دستگاه میوه خشک کن:

استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام ، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود. اکثر این دستگاه های میوه خشک کن دارای المنت برقی در کف خود هستند که این المنت ها به صورت مشبک می باشند و روی آن ها هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. دستگاه های میوه خشک کن در دسترس هستند و کار با آن ها آسان است، به خصوص اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید. شما همچنین می توانید با استفاده از این تکنیک در فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ درست کنید. سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال دارای پوست نازک و مناسب برای چیپس شدن هستند. برای این که ورقه میوه ها یک دست شوند از ماندولین استفاده کنید، سپس آب لیمو را روی حلقه های سیب بریزید تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود. یک سینی فر را با کمی روغن چرب کنید، حلقه های سیب را روی آن قرار دهید سپس سینی را در پایین ترین طبقه فر قرار دهید. اجازه دهید میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند (یا از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید). از این چیپس های میوه ای می توانید برای تزیین دسر یا سالاد و یا حتی به عنوان اسنک استفاده کنید.

 

http://namnak.com/میوه-خشک.p68012

https://www.chetor.com/104118-خشک-کردن-میوه/

https://www.parsine.com/fa/news/319696/اصول-خشک-کردن-میوه

 



:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی

آشنایی با شهر مقدس مشهد

مشهد به عنوان یکی از کلان شهر های ایران در شمال شرقی نقشه قرار دارد و مرکز استان خراسان رضوی است. به دلیل قرار گیری بارگاه مقدس امام رضا (ع) در این شهر ارزش والایی به آن داده می شود. به طوری که اکثر مردم مسلمان ایران بر این باورند که امام رضا باید آنان را بطلبد تا توفیق زیارت نصیبشان شود. مشهد در دوره افشاریه پایتخت ایران بود.  نامگذاری این شهر به این نام اشاره به  شهود و محل شهادت دارد.

سوغات مشهد چیست؟

 شهر مشهد نیز مانند سایر شهرها و استان های کشور دارای سوغات مختلفی از قبیل صنایع دستی و خوراکی های محلی و بومی است. در ادامه می خواهیم تک تک این سوغات را برای شما معرفی کنیم تا در سفر خود بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

زعفران

طلای سرخ ایران یعنی زعفران  از معروف ترین سوغات مشهد محسوب می شود. زعفران با داشتن تاریخچه ای قدیمی از ارزش والایی برخودار است و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می گردد.  بیشترین مناطق کشت زعفران در ایران مختص جنوب و مرکز استان خراسان است. مشهد در تولید و تهیه نیمی از زعفران کشور نقش بسیار مهمی دارد. از زعفران در صنایع رنگ سازی،  نساجی و چرم سازی نیز استفاده می شود. همچنین این گل دارای خواص درمانی و دارویی مانند ضد سرطان بودن، شادابی، تقویت حافظه و جوان سازی پوست است. بهترین و مرغوب‌ترین زعفران رنگش قرمز تیره و در زمان قرارگیری در آب دیر رنگ است.  شما می توانید زعفران مشهد را در شکل های گوناگون درشت (پوشال) ، ریز( سرگل) و دسته( ریشه دار) تهیه کنید.

زرشک

بعد از زعفران نوبت به زرشک می رسد که در بین سوغات مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و شهر قاین و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان  با تولید بیشتر در مقام اول و مازندران با تولید و کشت زرشک های خوشمزه در مقام دوم است. شما در سفر خود به مشهد می تواند از تمامی مغازه های فروش خوراکی ، زرشک و زعفران تهیه کنید. به طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی( مجلسی) و اناری به فروش می رسد. زرشک در آشپزی ایرانی کارایی زیادی دارد و دارای خواص درمانی فراوانی است.

خشکبار مشهد

خشکبار  نیز جزو سوغاتی های محبوب مشهد به حساب می آید. هنگامی که در خیابان های مشهد قدم می زنید با مغازه های متعدد خشکبارفروشی مواجه می شوید و همین شما را وسوسه به خرید آن می کند. خشکبار مشهد می تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. همچنین برگه های خشک شده هلو و زردآلو نیز زبانزد و محبوب مسافران است.

ادویه 7 قلم:

ادویه هفت قلم از سوغات بسیار محبوب برای مسافران مشهد است. ادویه  هفت قلم شامل ادویه های   زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل پر، زنجبیل، سماق، دارچین می شود. این ادویه ها با رنگ های گوناگون  به صورت جدا شده در کنار هم قرار می گیرند و با این دسته بندی به فروش می رسند.

نبات و نقل:

نبات خوراکی است که همه ما ایرانی‌ها با آن آشنا هستیم و به یکی از خوراکی‌های محبوب ما تبدیل‌شده است و برای شیرین کردن چای و دم‌نوش‌ها از آن استفاده می‌شود. نبات کریستال‌های زیبایی است که از تبلور آب و شکر به دست می‌آید. نبات هم به‌صورت شاخه‌ای برای تزئین سفره عقد و هم به‌صورت چوبی برای مصرف خوراکی به فروش می‌رسد.

امروز در سطح بازارهای مشهد گونه‌های متفاوتی از نبات با ظاهرهای متفاوتی عرضه می‌شود. نبات زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی، گل محمدی، نعنایی و آویشن انواع مختلف نبات چوبی است که در بازارهای مشهد به فروش می‌رسد.

نقل فراورده دیگری از شکر است که مصرف آن در کنار چایی رایج است. امروزه نقل در طعم‌های گردویی، کاکائوی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفران عرضه می‌شود.

مهر و سجاده:

مهر و سجاده بدون شک از بهترین سوغاتی‌های شهرهای زیارتی است. انواع مختلف مهر و سجاده در بازارهای مشهد به فروش می‌رسد که بسیاری از سجاده‌ها از جنس ترمه و مخمل کاشان است. مهر در مشهد دربسته بندی‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شود.

انگشتر عقیق و فیروزه:

فیروزه‌تراشی و عقیق‌تراشی در خراسان رضوی اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد و زینت‌آلات ساخته‌شده با نگین این سنگ‌ها از محبوب‌ترین سوغاتی‌های مشهد است. نیشابور به‌عنوان شهر فیروزه شناخته‌شده است و بسیاری از فیروزه‌های مشهد از نیشابور تامین می‌شود. مشهد به دلیل نزدیکی به نیشابور از گذشته محل تراش و عرضه فیروزه بوده است.

عطر:

یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد، عطر است. زمانی که وارد بازارهای مشهد می‌شوید، بدون شک با مغازه‌هایی با ویترین‌های رنگارنگ با تنوع زیاد عطرها مواجه می‌شوید. عطر مشهد یکی از محبوب‌ترین عطرهای این شهر است که معمولا در کنار جانمازها عرضه می‌شود. عطرهای شهر مشهد با رایحه‌های گوناگون ازجمله سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید به فروش می‌رسند.

منبع 1

منبع 2

 



:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 مرداد 1398 | نظرات ()