نوشته شده توسط : رز نصرتی

درباره ی مشکل گشا

ریشه اعتقادات ما ایرانی ها در مذهب نهفته است. بسیاری از باورهای بنیادی ما با مذهب عجین شده و بسیاری از رفتارهای ما با معیاری به اسم دین سنجیده می شود و این در نهایت باعث می شود جامعه ی شاد تری داشته باشیم.
 فلسفه ی نذری دادن هم از شاد کردن فقرا و نیازمندان جامعه نشات می گیرد. در مناسب های مختلف مذهبی بهانه ای به دست می آوریم تا جامعه ی شادتری بسازیم جامعه ای که برای چند روزهم که شده هیچ کس در آن طعم گرسنگی را نچشد و فقیری در آن گرسنگی را حس نکند.
آجیل مشکل گشا هم یکی از نذوراتی ست که به طور معمول در مناسب های مختلف مذهبی به نیت رفع حاجات نذر می شود. همان طور که از اسم این مخلوط مقوی و خوش مزه هم معلوم است اعتقاد دارند که نذر این آجیل سبب حل مشکلات و برآورده کردن آروزها می شود. جالب است بدانید که داستان ها و افسانه های مختلفی در مورد این آجیل ساده وجود دارد.

 تاریخچه ی آجیل مشکل گشا

یکی از حقایق جالب در مورد آجیل مشکل گشا این است که مصرف این آجیل از زمان ایران باستان رواج داشته. در زمان های دور، هر سال به مناسبت اعیاد مختلف رسم بوده که برای فرورهر هدایایی تهیه می شده و آجیل مشکل گشا هم یکی از این هدایا بوده است.

بعد ها این آجیل مغذی با اعتقادات و باور های دینی مردم گره خورده و تبدیل به نذری برای رفع حاجات شده است. به طوری که آن را به طرق مختلف و با نیت های متفاوت نظر می کردند. به طور مثال آن را در شب های جمعه و یا در نمازهای جمعه بین وقفه ی دو نماز بین نمازگزاران پخش می کردند.
بعد ها مردم هر شهر با توجه به کسانی که حاجت روا می شدند روش های مختلفی برای نذر این آجیل داشتند به عنوان مثال آن را فقط در شب های جمعه پخش می کردند و یا بعد از پاک کردن این آجیل ضایعات آن را داخل آب روان می ریختند و یا آن را با سوره ی یاسین متبرک کرده و بعد بین مردم توزیع می کردند و در نهایت با نیت رفع مشکلات و به امید تحقق آن این نذر را ادا می کردند.
این باور هنوز که هنوزه در بین مردم  رواج داشته و هر ساله خیلی از مردم این آجیل را نذر کرده و در بین نیازمندان و یا مردم عادی پخش می کنند.
یکی دیگر از موارد استفاده ی این آجیل عید غدیر خم است که بسیاری از سید ها و سادات ها این آجیل را به عنوان عیدی به آشنایان، دوستان و نزدیکان خود هدیه می دهند.

آجیل مشکل گشا شامل چیست؟

آجیل مشکل گشا عمدتا از نخود و کشمش تشکیل می شود و اما باگذشت زمان پایه ی اصلی این آجیل تغییر کرد و  بعد ها هر شهر خشکبار و آجیل بومی خود را به آجیل مشکل گشا اضافه نمود. به عنوان مثال در شهر مشهد مویز را جایگزین کشمش سبز این آجیل کرده و یا به عنوان نقل و یا نبات اضافه کرده اند. درشاهرود علاوه بر نخودچی کشمش و نقل، مغز بدام و پسته هم به آن افزوده اند. در تهران تر کیبات این آجیل شامل : پسته، بادام، سنجد، گردو، کشمش، برگه ی هلو، انجیر و خرماست. که به تازگی میوه هایی خشکی مثل چیپس میوه ی نارگیل و همین طور قیسی زرد آلو و یا برگه ی آن را نیز به این آجیل اضافه می می کنند.

 

باورهایی در باره مشکل گشا

این آجیل درواقع در دید ایرانی ها یک آجیل مقدس و متبرک محسوب می شود. در واقع مشکل گشا نمادی از خوش یمنی و شانس برای ماست و  به همین دلیل این آجیل جای خود را در بسیاری از اعیاد و جشن های سنتی ما باز کرده و پای ثابت تنقلات جشن هایی مثل شب یلدا و چهارشنبه سوری ست.

چراکه بسیاری معتقدند با خوردن آجیل مشکل گشا، مشکلات برطرف و آرزوهایشان برآورده می شود به همین دلیل مصرف این آجیل را دختران دم بخت توصیه می کنند. برخی دیگر نیز اعتقاد دارند با مصرف این آجیل از چشم زخم و چشم بد مصون می مانند.

 

خواص آجیل مشکل گشا

جایگاه ویژه ی آجیل مشکل گشا در بین سنت و اعتقادات مردم شاید ارتباط مستقیمی با  خواص آن دارد. این ترکیب یکی از مغذی ترین آجیل های مخلوط است از جمله خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل گرسنگی: این ترکیب به دلیل فیبر زیاد یکی از بهرتین میان وعده های برای رفع گرسنگی ست به همین دلیل قابلیت این را دارد که در رژیم های لاغری هم مورد استفاده قرار گیرد.

بهبود سیستم ایمنی بدن : این آجیل سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل در پیش گیری از سرطان و بیماری های مزمنی مانند آلزایمر نقش موثری دارد.

جلوگیری از کم خونی : جالب است بدانید نخود و همین طور کشمش سرشار از آهن بوده و  به همین دلیل برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید می باشد. همچینین برای زنان باردار و یا زنان شیرده نیز بسیار موثر و مفید است.

تقویت سلامت قلب : مصرف روزانه ی نخود و کشمش باعث کاهش کلسترول بد خون شده و در واقع نخود دوست قلب انسان است زیرا به خاطر ترکیب منحصر به فرد آنتی اکسیدا ن هایی که در نخود وجود دارد، از قلب و رگ های خونی محافظت می کند.

تقویت سلامت استخوان ها: یکی از نکات جالب توجه در مورد نخود این است که کلسیم موجود در نخود با کلسیم موجود در لبنیاتی مثل شیر و ماست برابر است و به همین خاطر برای سلامت استخوان بسیار مفید است.

 



:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی

شب یلدا را همگان بلندترین شب سال می دانیم، شبی عزیز و گرامی که تا پاسی از شب ما را  دور هم جمع کرده و صدای خنده و شادی هایمان را در تمامی ساختمان پخش می کند و تنقلات شب یلدا مزین بخش این شب می باشد. این شب بلند ترین شب سال در نیم کره شمالی می باشد که به زمان بین غروب آفتاب روز سی ام آذرماه (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی ماه (نخستین روز زمستان) گفته می شود.

کلمه یلدا به معنای تولد و زایش می باشد، ایرانی ها با این اعتقاد که فردای شب یلدا با طلوع خورشید، روزها بلند تر می شوند و تابش خورشید افزایش می یابد، شب آخر پاییز و شروع زمستان را شب تولد مهر و یا تولد خورشید می دانند و به همین خاطر برای آن جشن بزرگی برگزار می کنند.

شب یلدا یا به گویشی دیگر همان شب چله، از دیرینه ترین جشن های ما ایران زمینی ها می باشد که مارا آماده می کند تا به استقبال فصل زمستان، فصلی پوشیده از کلاف سفیدی برویم. در این شب به یاد ماندنی همه حال و هوای عجیبی داریم، به گونه ای که انگار همان یک دقیقه اضافه، ساعت های اضافه تری را برایمان به همراه دارد! همان یک دقیقه خاص که تمامی افراد را مجبور می کند از شدت شوق و ذوق زیاد ساعت ها بیدار مانده و دور هم خوش بگذرانند.

شب یلدا به دلیل اینکه همگان را دور هم جمع می کند و به نوعی آیینی است که موجب صله رحم شده و از طرفی باعث می شود در این دورهمی های خانوادگی و یا دوستانه اگر دلخوری و ناراحتی بین افراد در گذشته به وجود آمده است به یمن این شب گرانقدر برطرف شود.

یکی از خوبی های این شب پر انرژی، میز تزئین شده از خوراکی های خوشمزه و متنوع است، خوراکی هایی که شامل آجیل شب یلدا، آجیل مغز های مخلوط متنوع، آجیل شیرین، انوع تخمه ها، خرمالو خشک، انار و هندوانه می شود که پرطرفدار ترین هستند، به خصوص آجیل مغز مخصوص که مورد پسند همگان می باشد.

تصور کنید درست وسط آن میز جذاب و خوشمزه که تزئین شده است یک ظرف بزرگ آجیل مخلوط گذاشته شده باشد، ظرفی که از شدت تنوع و رنگ و لعابش مقاومت دربرابرش سخت شده است! امان از آجیل های شب چله  که ما را بی تاب و بی طاقت کرده و به سمت خود فرا میخوانند تا هرچه زودتر پیاله ای لبالب از مغز های خوشمزه را برای خود جداکنیم و با لذت دانه دانه نوش جان کنیم! تصور این اتفاق هم لذت بخش و آرامش بخش دهنده است چه برسد به این موضوع که واقعا آن تنقلات خوشمزه  را میل کنیم .

شب چله آداب و رسوم خاص خودش را از گذشته تا به حال دارد که تا این لحظه آداب و رسوم ها تغییرات آنچنانی نداشته اند.

در زمان های بسیار قدیم افراد به دور آتش جمع می شده اند اما درسال های بعد دورهم جمع شدن افراد از دور آتش به دور کرسی رسید و در حال حاضر این دورهم جمع شدن ها تداعی کننده ی همان گرمای آتش و کرسی می باشد؛ باید به این نکته نیز اشاره کرد که این جمع شدن به دور آتش در گذشته برای آن ها به این منظور بوده است  که با این کار می توانند تیرگی ها و نیروهای اهریمن را از بین ببرند، یکی دیگر از رسوم جمع شدن به دور یکدیگر و شنیدن قصه از بزرگتر ها، قصه هایی غیرواقعی و کوتاه که معمولا قهرمانانشان دیو و پریان بوده و یا قصه هایی در باب فرهنگ های مختلف و یا حتی شاهنامه خوانی که روایاتی خوشایند برای دیگران به خصوص برای کودکان می باشد.

و در پایان هم یکی از جداناشدنی های این میز دلربا، کتاب حافظ ، کتابی که نمی توان در شب چله به آسانی از کنار آن عبور کرد، حافظی که مارا به طرف خود فرا می خواند تا تفالی به آن زده و فالی برای خود و تمامی افراد حاضر در جمع بگیریم.

یکی دیگر از آیین و رسومات این شب، چله بردن از طرف داماد برای تازه عروسی است که هنوز به خانه خود نرفته است. این سنت از این موضوع نشات گرفته است که افراد اعتقاد دارند تحفه بردن برای عروس در شب چله موجب برکت در زندگی آینده عروس و داماد می شود.

در گذشته برای چله بردن به خانه عروس، خانواده داماد هدایایی از قبیل انوع میوه ها، خشکبار، شیرینی و سرویس طلا یا نقره ای را فراهم می کردند و به تزئینات بسیار در سینی های بزرگ مسی قرار می دادند و سینی ها را قبل از غروب آفتاب همراه با نواختن دف به خانه عروس می بردند، در زمان حال نیز این رسومات پابرجا هستند تنها با این اختلاف که این تحفه ها معمولا داخل سبد و یا ظرف های چوبی تزئین می شود.

در این شب مبارک می توانیم با درست کردن غذاهای ساده و یا دسر های خوشمزه و لذیذ، شبی رویایی تر را برای خود و فامیل و آشنا رقم بزنیم.

به عنوان مثال می توانیم خاگینه خرما که مربوط به شهر زنجنان می باشد و یکی از رسومی است که در این شب تهیه می شود را آماده کنید.

برای آماده کردن این غذای آسان احتیاج است کمی حوصله به خرج دهید، در ابتدا مقداری پیاز خلال شده را سرخ کنید تا طلایی شود، پس از طلایی شدن، به آن مقدارکمی زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و نمک اضافه کنید و آن را کنار گذاشته و در همان ماهیتابه مقداری خرما خشک زاهدی که از قبل هسته آنهارا جدا کرده اید، چند دقیقه کوتاه تفت دهید و کنار بگذارید و حالا کشمش پلویی و خلال بادام و پسته را نیز کمی تفت بدهید.

در آخر مواد را به ترتیب روی هم بچینید، ابتدا پیاز، خرما، کشمش و مخلوط آجیل را چیده و درآخر تخم مرغ را روی آن بشکنید و همینطور مقداری نمک و زعفران به آن اضافه کرده و در ماهیتابه را بگذارید تا حدود ده دقیقه بعد غذای شما آماده شود تا در کنار عزیزانتان در این شب زیبا نوش جان کنید.



:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی

سوغاتی های معروف مشهد

 

 

نام سفر که به گوشمان می خورد یک واژه جذاب درون ذهنمان شکل می گیرد، واژه ای به نام سوغاتی که خوشایند است ویادآور خاطراتی شیرین برایمان می باشد.

 

فلسفه سوغات

سوغاتی در لغت به معنای "ره آورد" کالا و یا محصولی است که از منطقه و یا شهری توسط زائران، مسافران و یا گردشگران خریداری می شود تا پس از اینکه از سفر خود بازگشتند آن را به عنوان تحفه یا هدیه ای برای عزیزانشان باشد. سوغاتی به طور معمول شامل مواد غذایی و محصولات صنعتی در مناطق مختلف جغرافیایی می شود.

 

ره آورد و یا سوغاتی فلسفه خاص خودش را دارد که نشان دهنده ی یکی از آداب و رسوم ایرانیان می باشد که از کهن تا به حال پا برجا مانده است، مردمان ما توجه و نظر خاصی در این مورد دارند به خصوص اگر به شهرهای مذهبی سفر کنند، آن هم شهر مقدس مشهد بیشتر در درون خود احساس واجب می کنند تا حتما قبل از خروجشان از آن شهر سوغاتی را برای دوست، آشنا و فامیل و نزدیکان خود تهیه کنند و با دستی پر از سفر خود بازگردند.

 

در خرید سوغات مشهد ما افراد متفاوتی را داریم که عده ای از آن صرفا تحفه ای جهت به یادگار ماندن و نشان دادن اینکه در سفر به یاد عزیزانشان بوده اند و آن هارا در آن سفر شریک دانشته اند تهیه می کنند تا شادی کوچکی را از دادن این هدیه دریافت کنند اما عده ای دیگر نیز هستند که انگار تمامی بازار را خریداری کرده اند و نوعی با خرید بسیار زیادشان اصراف می کنند.

 

مشهد یکی از بزرگترین شهرهای ایران است که سالانه گردشگران فراوانی از این شهر زیارتی دیدن می کنند، این شهر به غیر از مرقد امام رضا (ع) جاذبه های دیدنی و گردشگری زیاد و زیبایی دارد که توجه افراد را به خود جلب می کند تا از آن مکان ها دیداری داشته باشند.

 

هر شهر و استانی محصول و یا محصولات خاص خودش را دارد که بیشتر به همان عنوان از آن ها یاد می شود، به عنوان مثال شهر زیبا و مذهبی مشهد مقدس به زعفران، زرشک و عناب اعلا است که معروف می باشد.

 

 

زعفران

مشهور ترین و با ارزش ترین محصول کشاورزی در جهان امروز زعفران یا طلای سرخ می باشد که به عنوان مرغوب ترین کالا به کشورهای خارجی صادر می شود. مهم ترین مرکز تولید و کشت این محصول استان خراسان است که همین موضوع باعث شده است تا زعفران به عنوان یکی از محبوب ترین و مهم ترین هدیه ی شهر مشهد مقدس شناخته شود، باید به این نکته نیز اشاره کرد که پنجاه درصد از زعفران کشور در مشهد تامین شده و این شهر سهم بزرگی در صادرات آن نیز دارد.

 

زعفران چاشنی مورد علاقه ی ما ایرانیان می باشد چراکه طعم و عطر آن در سفره هایمان جایگاه ویژه و پر اهمیتی داشته و کمتر کسی پیدا می شود تا در غذاهای خوش آب و رنگ خود از این چاشنی دلچسب استفاده نکند.

این چاشنی فوق العاده علاوه بر اینکه رنگ و عطر خوبی برای غذاها می باشد فواید فراوانی را نیز به دنبال دارد.

 

فواید زعفران :

 

  • یک آنتی اکسیدان طبیعی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • انرژی بخش
  • بهبود عملکرد قلب
  • درمانی برای آلزایمر
  • کاهش وزن
  • محافظت از مغز
  • بهبود زخم
  • کمک به سلامت استخوان ها
  • درمان آسم
  • بهبود عملکرد کبد
  • کمک به درمان دیابت
  • کمک به بینایی چشم

 

مقدار مصرف زعفران

مصرف زعفران روزانه نباید بیش از دومرتبه باشد و در هر وعده بهتر است بین 30 تا 50 میلی گرم مصرف شود که ماکزیمم آن در یک روز 1500 میلی گرم می باشد.

 

نکته: خانم های باردار و کسانی که به این چاشنی حساسیت دارند باید مقدار کمتری از آن مصرف کنند تا احیانا مشکلی برایشان

به وجود نیاید.

 

 

زرشک

بعد از زعفران، زرشک یکی دیگر از محصولات مشهور و صادراتی میباشد که 98 درصد آن در خراسان جنوبی تولید می شود و این افتخاری برای ما ایرانیان است که خراسان جنوبی اولین تولید کننده زرشک بی دانه در جهان می باشد.

این محصول قرمز رنگ زیبا، تزئین کننده و خوش طعم کننده ی غذا هایمان است که وجودش به سفره های ما حس و حال خوب و خوشایندی را تزریق می کند.

یکی از غذاهای محبوب و اصیل که در بین ما ایرانی ها شهرت دارد، زرشک پلو می باشد که زرشک و زعفران از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی آن بوده که بیشتر در مهمانی ها و مراسم های رسمی تهیه می شود.

زرشک انواع مختلفی دارد که علاوه بر اینکه در طبخ غذاهای اصیل ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد خاصیت های درمانی گوناگونی نیز دارد.

 

فواید زرشک :

  • تقویت قلب
  • پیشگیری از سرما خوردگی
  • درمان چاقی و دیابت
  • درمان عفونت
  • درمان سنگ کلیه
  • محافظت از کبد
  • مفید برای پوست
  • ضد التهاب
  • بهبود دردهای شکمی
  • درمان فشار خون
  • رفع عطش
  • رفع بی اشتهایی
  • درمان جوش صورت و بدن
  • درمان سنگ کیسه صفرا
  • درمان چربی خون

 

 

عناب

 

عناب را خرمای قرمز و یا خرمای چینی می نامند، به میوه ای زیتونی شکل معروف است که در ابتدا سبز رنگ بوده و به مرور پس از رسیدن به قرمز در آمده و روی آن چروک می خورد. بازهم باید اشاره کرد که خراسان جنوبی قطب تولید عناب کشور در ایران می باشد.

این محصول یکی از خشکبار های معروف و مفید برای سلامت بدن است چراکه منبع خوبی از ویتامین C و مقادیر قابل ملاحظه ای از مواد معدنی می باشد.

 

فواید عناب :

  • مفید برای کاهش فشارخون
  • درمان کبد چرب
  • بهبود سرماخوردگی
  • کمک به کاهش وزن
  • درمان سرگیجه سرد
  • مفید برای دندان
  • مفید برای دستگاه گوارش
  • تقویت اعصاب و روان
  • مفید برای قلب و عروق


:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رز نصرتی

                                                                        چگونه میوه را خشک کنیم؟؟

در سال های قبل از مدرنیته، تمامی افراد خودشان میوه های خشک فرآوری می کردند چراکه نه آنقدر جهان پیشرفت داشت تا بتوانند میوه های خشک مورد نیازشان را از بازار تهیه کنند و هم اینکه در گذشته خانم ها خشک کردن میوه را یکی از آداب خانه داری می دانستند و اما امروزه نیز هم با وجود فروشگاه های بزرگ و فراوانی که در سراسر کشور وجود دارند و محصولی با کیفیت را ارائه می دهند، باز هم عده ای هستند که به همان سنت قدیم پایبند بوده و خودشان از صفر تا صد مراحل خشک کردن میوه های متفاوت را انجام می دهند.

انسان برای حفظ سلامت بدن خود و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز به مصرف روزانه میوه نیازمند است.  عده ی کثیری از مصرف میوه به بهانه های مختلف صرف نظر می کنند که یکی از این بهانه ها را می توان در دسترس نبودن میوه های فصلی در نظر گرفت.

اهمیت خشک کردن میوه

یکی از اهمیت های خشک کردن میوه، توجه به این نکته می باشد که ما با خشک کردن انواع میوه ها از فصل بهار گرفته تا زمستان، می توانیم در تمامی ماه های سال مدل های مختلف میوه را با لذت نوش جان کنیم.

میوه خشک و یا به اصطلاح همان چیپس میوه مصارف فراوانی در زندگی ما دارد به عنوان مثال، اول از همه برای کودکانمان مفید است چراکه در حال رشد بوده و نیازمند جذب ویتامین و مواد معدنی هستند، به خصوص زمانی که به مهرماه رسیده و زمان تحصیل آن ها فرا می رسد و چه خوب می شود که در این زمان بیشتر به فکر تغذیه فرزندانمان باشیم و با آماده کردن روزانه مقداری چیپس میوه هم به حفظ سلامت آن ها کمک کرده و هم انرژی کافی را برای آن ها فراهم کنیم.

در این قسمت از مقاله قصد داریم روش های متفاوت خشک کردم میوه در منزل را آموزش دهیم تا بتوانید با استفاده از این راه ها میان وعده هایی سالم، مقوی و خوشمزه تهیه کنید.

  1. 1.       اولین روش :

خشک کردن میوه توسط نور خورشید (خشک کردن آفتابی)

یکی از ساده ترین و رایج ترین روش خشک کردن میوه با نور خورشید می باشد که به طور معمول باید میوه ها را خرد کرده و در مدت زمان چندروز در معرض نور مستقیم خورشید قراردهید.

مراحل خشک کردن :

  • برای خشک کردن میوه ابتدا لازم است چندروز متوالی را انتخاب کنید که هوا آفتابی بوده و رطوبت هوا به زیر 60 % باشد، چراکه روند خشک کردن چند روز پی در پی زمان می برد.
  • لازم است میوه ها را پس از دو نیم کردن و یا خرد کردن در یک ظرف مناسب که می تواند سینی و یا فایبرگلاس و ... باشد را انتخاب کرده و سپس کف آن را با پارچه ای تمیز و مناسب و یا کاغذ سلیکونی بپوشانید و میوه هارا با فاصله از یکدیگر درون آن بچینید.
  • برای اینکه سینی و یا ظرف مورد نظر را از زمین فاصله دهید، می توانید زیر آن دو عدد آجر قراردهید تا از زمین فاصله بگیرد. دلیل فاصله دادن ظرف از زمین به این خاطر است که ظرفی که در آن میوه ها قرار دارند را از زمین مرطوب دور نگه داریم.
  • برای سرعت دادن به روند خشک شدن، می توان ورق آلومینیومی تهیه کرده و آن را در زیر ظرف قراربدهیم.
  • می توانیم برای دور نگه داشتن حشرات و پرندگان روی ظرف را با توری و یا پارچه ای نازک بپوشانیم.
  • در شب سینی و یا ظرف مورد نظر را بهتر است در زیر سایه بان یا محیطی سرپوشیده قرار دهید چراکه هوای خنک باعث می شود تا دوباره میوه ها مرطوب شوند.
  • در آخرین مرحله بعد از چند روز که فرآیند خشک شدن انجام شد، میوه ها را جمع آوری کنید و برای میل کردن در میان وعده های خود در دسترس قراردهید.

 

  1. 2.       دومین روش :

خشک کردن میوه از طریق فر

یکی دیگر از بهترین روش های خشک کردن میوه استفاده از فر می باشد چراکه هم برروی نتیجه ی کار خود کنترل دارید و ماده ی افزودنی و یا شکر نیز به آن اضافه نمی کنید و مهم ترین نکته این می باشد که تنها چندین ساعت، زمان برای خشک کردن میوه ها احتیاج دارید.

مراحل خشک کردن :

  • میوه های مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن ها را با آب سرد بشویید، قسمت های خراب و لکه دار را از میوه ها جدا کرده و اگر میوه هسته و دانه ای دارد آن را بیرون آورده و میوه ها را به صورت یکسان برش بزنید به این خاطر که در یک مدت زمان با هم خشک شوند.

نکته: می توانید برای اینکه پوست میوه ها را جدا کنید، ابتدا به مدت 30 دقیقه آن ها را در آب جوش قرار دهید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید تا پوست آن ها به را جدا شوند. (به صورت اختیاری)

  • برای اینکه شکل ظاهری میوه ها حفظ شود لازم است آن ها را در آبلیمو و آب به مدت زمان 10 دقیقه بخیسانید و در آب کش ریخته و در آخر با یک حوله و یا پارچه ای بدون پرز به آرامی خشک کنید.
  • در آخرین مرحله، فر را از قبل در دمای 54 تا 71 درجه سانتی گراد گرم کرده و روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید و تکه های میوه را در یک لایه به گونه ای بچینید که کمی از هم فاصله داشته تا روی هم قرار نگیرند و اجازه دهید 6 تا 10 ساعت میوه ها درون فر آماده شوند تا میان وعده هایی خوشمزه برایتان فراهم شود.


:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 شهريور 1398 | نظرات ()